Detta är den summering jag kan göra av kvällen, på scenen stod Bredbandet och Fålings, vilka tillsammans skulle ge oss fyra timmar musik att dansa till, fyra timmar av glädje samt fyra timmar att förbränna lite fett på!

Jag tänkte börja skriva lite om varje band, för att sedan fortsätta skriva om just min egna danskväll efter detta, låt oss börja!

 

Fålings:

Fålings inledde kvällen, med två låtar som i alla fall enligt mitt tycke gick i hastigheten ”snabb” och tillsammans med Helene startade vi igång dansgolvet med en bugg, efter detta bestämmer vi oss för att vi självklart ska ta en fox nu när vi ändå är i farten, så vi står där bredvid varandra när Fålings plötsligt säger ”ja nu är det dags att höja tempot lite”, alltså blev det ytterligare en snabb, för att sedan den tredje dansen gå ner och vara mer bekväm att foxa till, tycker att bandet i fråga ska se över sin start, var detta verkligen de tre optimala första danserna att börja med, eller skulle man tagit något annat? Det överlåter jag bandet själva få bedöma. I övrigt tycker jag att dom levererar bra, det är dansvänligt och man kan lätt hitta deras gung i låtarna, självklart har jag lite högre krav på dessa band nu då dem blivit rätt stora, och då kräver jag lite till utav dem. Jag vill att de blir bättre på att söka sin publik, just nu står dem där på scenen, sjunger och spelar sina instrument, men man får den uppfattningen att de inte ens vet att vi är där, jag vill se glädje, ögonkontakt mot publiken samt lite mer känsla från scenen. En annan sak jag vill ge förslag till är att kolla över era låtar lite, tycker det är för många utav de långsamma som går för fort och i alla fall jag är en av dem som gillar de riktigt långsamma låtarna, riktigt mycket!

Slutligen vill jag bara säga att jag trots allt är nöjd över erat framträdande på scenen, sista numret var fenomenalt! Bra jobbat!

3/5 dansare får ni av mig denna kväll.

Bredbandet:

Denna kväll var också min premiär till Bredbandet, alltså var mina förväntningar lika med noll när dessa ställde sig på scenen för att börja sjunga och spela för oss. Jag blev genast glatt överraskad av hur duktiga dem var i detta band och mina funderingar gick direkt till varför man inte fått höra dem tidigare? Vad gör att ett sådant här band inte får dra folk som andra band gör? Vi måste våga testa på nya band, och tro mig oftast kommer ni bli glatt överraskade! Även om jag tycker att Bredbandet var riktigt bra så finns det synpunkter även på er, faktum är att de är rätt lika, men jag tar dem ändå.

Det var även hos dessa lite för många snabba låtar, jag ser gärna att ni sänker tempot i flera utav de låtar som i nuläget ska kallas långsamma. I övrigt tycker jag att ni har gjort ett mycket bra och roligt låtval i er repertoar! Jag tycker att Ulrika som stod för sång hos detta band gjorde bra ifrån sig vad gäller att söka kontakt till publik, något Martin och de andra grabbarna dock saknade lite, så även där vill jag gärna se en förbättring in för kommande danskvällar med er.

4/5 dansare vill jag trots allt ge er, för ni gav mig en extremt bra danskväll!

Min egen dans då? Jo jag kan summera kvällen till fantastisk, tänk om alla danser följde denna standard, då skulle det bli kanon, varje gång! Det var väldigt länge sedan jag hade så roligt på en vanlig fyra timmars dans som jag hade denna kväll, dels för att det var glest med folk, vilket jag i och för sig tycker är tråkigt om man kollar ur arrangörssynpunkt och den framtida dansmöjligheten runt om i Jämtland, men det är också väldigt skönt att ibland verkligen få röra ut sig och ta plats i sina danser.

Jag inledde kvällen med tre danser tillsammans med Helene för att få vara säker på att avnjuta både roliga och mysiga låtar, på detta vis läggs dessutom nivån på att nästa dans ska vara lika bra eller bli bättre högt! Fortsättningsvis fick jag denna kväll chansen att bjuda upp själv, samt även hinna kallprata lite med några innan man begav sig ut på golvet igen. Allt tack vare att det såg och kändes ganska jämt ut mellan de två könen.

Jag vill lyfta fram den tjej som bjöd upp mig, och överraskade mig totalt vad gäller kunskap och följteknik. Inget snack om saken, du gav mig den bästa dansen sedan ö-viks maran, vilket jag dessutom hoppas du har lust att erbjuda till mig flera gånger! Totalt blev det tre danser med denna riktigt duktiga tjej! Nu är väll inte risken så stor att hon ser detta, och ni andra vet ju inte vem det är då jag väljer att inte sätta ut hennes namn.

Vill även berömma er alla dansare som jag hörde berömde folk hit och dit denna kväll, fruktansvärt viktigt att vi törs berömma varandra för hur vi dansar, hur vi ser ut eller hur vi är på insidan av våra kroppar! Man kan aldrig ge för mycket beröm, så länge det kommer från hjärtat!

Min danskväll denna kväll får helt klart 5/5 dansare, och jag har äntligen hittat den gnista jag saknat så pass länge som jag gjort nu, taggad inför Dansyran nu? Jajamän!