Ni som inte orkar läsa allt, utan som är mest intresserade om att höra mina åsikter om dansen i nälden, ni kan hoppa ner sisådär cirka 1000 ord, under rubriken "dansen 5maj", men jag ser gärna att ni läsar allt, trots att det är långt innehållandes mycket dravell!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En köttbjörn, är det jag när man är på jakt efter en partner att dansa med? Eller är jag den där oskyldiga ekorren som alla bara vill utnyttja?

Hur som helst, i lördags hade jag en dag jag aldrig kommer få chansen att uppleva igen. Jag fyllde nämligen 18 år! Hur kan man spendera sin födelsedag bättre än på en dans? Mycket riktigt, det var dans i Nälden denna afton, och jag ska längre ner försöka beskriva och sammanfatta kvällen, men först ska jag berätta lite annat om hur min födelsedag var.

Fredag kväll den 4 maj

Jag började fira in min födelsedag redan denna kväll genom att bjuda in min familj och släkt till lite tårta och kaffe, några presenter fick jag också, dock inget regelrätt paket utan mest kuvert med bland annat pengar och presentkort i, efter några timmar åkte mina gäster hem, dock hade min syster inte haft möjlighet att komma tidigare då hon jobbade, så dem var på intågande ganska direkt efter att de sista åkt från mig, en snabb promenad med hundarna innan det var dags för fika och trevligt surr igen! Det är lite tråkigt att man inte umgås och träffar sin syster mer än vad man gör, för gud vad trevliga både hon och hennes kille (läs gubbe *Ler*) är!  Gud vad klockan gick fort, redan 22:40!

Jag och pappa satte oss och började planera morgondagen, samt surrade lite om helt andra saker innan det blev dags för mig att krypa ner under täcket för att sedan få vakna på lördag morgon som 18 åring!

Lördag den 5 maj, före dansen.

Klev upp hyffsat tidigt och gick på promenad med hundarna, sen satte jag och pappa igång med att hacka lite grönsaker, fixa och dona inför besöket jag skulle få. Klockan slog 13:00 när jag kastade mig in i duschen, endast en timme innan mina vänner skulle få chansen att börja komma in hos mig, maten skulle jag dock inte servera fören klockan 16:00. Först kom Johan, den vän som jag känt längst. Enda sedan jag var mycket liten har vi alltid umgåtts och haft roligt tillsammans, tror faktiskt aldrig vi har bråkat, bara tappat lite utav den underbara kontakt vi hade, allt på grund av någon jäkla tjej, det ska vi aldrig låta hända igen!

Strax efter kom Linnea och strax därefter även Helene och Martine, även er ska jag skriva lite kort om tänkte jag!

Linnea: Jag har inte känt dig så länge, men du bjuder alltid på trevligt surr och underbara danser, behöver jag säga att jag träffade dig via dansen? Kan inte mer än att hoppas vi kommer få ha flera roliga saker framöver och förhoppningsvis även danser tillsammans!

Helene: Spelar ingen roll vart, när och varför man är med dig, du gör alltid hela tillvaron lysande och rolig! Spelar ingen roll om du är massor av år äldre än mig, eller om du är några år yngre än mig, för så länge du är med mig så kommer i alla fall jag alltid ha roligt och stanna ung!

Martine: Kanske ska jag inte ens försöka beskriva dig, för vad jag en skriver, lär det bara bli tokigt! Men så länge det blir tokigt så kommer jag vara glad! Vi har faktiskt inte heller känt varandra så länge, men ändå vet du väldigt mycket om mig, liksom jag har fått veta en hel del om dig med. Mycket surr har det blivit, på facebook, i bilen, på dansgolvet… ja det finns inga gränser var och vad vi har pratat om! Hoppas på massor av fler livserfarenheter med dig!

Klockan tickade fort vidare, och det tog inte länge innan Matti dök in i huset, så självklart ska jag berätta lite om honom också!

Matti: Vi började prata och umgås lite från den dagen vi började på John Bauer, sakta har vi upptäckt att vi nog är lika sjuka båda två! Man kan säga hur mycket som helst, du är knäpp, störd och helt sjuk! Och det är exakt just därför du en sådan underbart bra vän till mig, vi är ju likasinnade!

Även Kenneth dök upp strax innan maten serverades, det är en kille som också går i min klass, dock känner vi väl inte varandra så jätte bra, men nog brukar vi ha det trevligt och roligt på bussresorna hem, i skolan och på andra ställen då vi träffas!

Maten serverades, glömde jag föresten tala om att det var Tacos vi skulle äta? En bit in under tiden då vi åt kom Cecilia, hon kunde tyvärr inte komma tidigare då hon hade annat hon var tvungen göra innan det fanns möjlighet att komma till mig. Jätte kul att du kom, och självklart ska du få några egna ord om dig också!

Cecilia: Utan dig hade jag aldrig börjat dansa, vet inte riktigt vad som flög i mig när jag ett tu tre följde med dig ut på min första dans, men jag minns den såväl… Det var på Furan i september… nu snart tre år sedan. Vad skulle jag göra idag om jag inte hade fastnat för dansen, vem skulle jag umgås med, utan dig hade jag inte lärt känna några av de ovan nämnda personerna, utan dig skulle jag inte vara någon, än i dag! Tack vännen!

När klockan var en bra bit över 18:00 började vi röra på oss, och när vi väl kom till Nälden var det Jag, Linnea, Cecilia och en annan vän, Christoffer som satt i bilen. Klockan slog 19:35 när jag tog mitt första danssteg på golvet, detta tillsammans med Linnea. Det var luftigt på golvet denna tid på kvällen, dessutom vart jag mäkta förvånad hur bra golvet var?!

Kvällen den 5 maj – Nälden Dans

Jag ska nu försöka återberätta hur själva dansen var, gå in lite på de olika banden och galan i sig…

Vi börjar med några bilder från kvällen:

Sen tar vi lite om hur banden skötte sig...

Jannez: Kan inte mer än att återigen säga, man vet vad man får. Hela tiden så fyrkantigt att dansa för er, man ser aldrig någon skillnad eller förnyelse, är ni feg för att våga testa något annat, eller tror ni helt enkelt att erat gamla kommer hålla livet ut?! Jag börjar redan nu när jag kollar på sommarens danser att välja bort er, för jag får inte den där känslan av spänning när jag åker på en dans till er. Jag vet exakt vilka låtar som kommer komma, exakt när ni kommer hoppa av scenen för att stå på golvet och spela, ja nästan så jag vet när ni kommer ta och dricka lite vatten också! Vill nu inte påstå att ni är dåliga, men ni måste våga göra något nytt snart, annars kommer jag med flera att försöka hitta andra ställen att dansa på de gånger ni på våra dansmarker.

Perikles: Ja vad säger man om er då, igår tyckte jag trots att jag inte köper all er musik, att ni gjorde en bra kväll! Ni vågade ha en image och jag fick den kontakt jag sökte hos er, kanske kan jag om några danser med er faktiskt acceptera er musik också, visst det är svår dansat bitvis, men det är bara ni som verkligen rockar loss med dessa sorters sånger, vad jag vet i alla fall! Och med rätt partner är det mesta möjligt, det bevisades igår! Något ni dock måste tänka på, det är lite samma som jag sa om Jannez, vill ni bli det där extremt bra bandet som alla vill till, då måste ni hitta något mer dansant som gör er unika, och inte bara ha ett rockmedley av lite olika slag som dessutom är svår dansade till. Men bra jobbat, ni är nog på god väg att komma tillbaka dit jag via rykten har hört att ni varit en gång i tiden!

Black jack: Nu ska jag inte kasta skit på er, tyvärr är ni inget band som gick hem hos mig, nej faktiskt inte hos så många alls. Men som jag sa så tror jag inte det handlar om er, utan mer om Nälden som tar er till en dansgala som denna, hur tänkte dem? Ni hör inte hemma på en dans där 60% är under 20 och dessutom brinner för dans. Ni borde vara på ett ställe med lite äldre folk där man tar ett glas öl för att sedan gå upp på golvet för en svängom till er, då tror jag ni kan gå hem ordentligt! Men det finns faktiskt något ni har, som många band idag tappar mycket på och det är att ni är väldigt taktfasta, det är enkelt att dansa till er, men ack så tråkigt dessutom! Låtarna och sångerna är bedrövliga. Vill ni gå hem i dagens publik, ja då måste ni faktiskt göra om er repertoar ordentligt, några av dessa gamla godingar kan man självklart ha kvar, men endast ett fåtal! Jag tycker dock ni ska stanna där ni är, och försöka öka på att vara unika, men då istället jobba för att få komma och spela där denna typ av musik faktiskt går hem.

Totalt från alla band under hela kvällen:

Jag gillade väldigt lite av allt som kom ur högtalarna, låtarna och takterna som kom där fick mig inte att vilja dansa, dock hade jag några helt underbara dansare på plats i Nälden, vilket gjorde min kväll helt magisk i alla fall! Så jag hoppas att Nälden dansgala har lärt sig något och förhoppningsvis tänker ett steg till när dem ska boka band inför kommande galor, annars är risken stor att jag åker någon annanstans denna kväll framöver.

Helheten på kvällen blev tack vara mina danspartners trots allt en 8/10! Tänk så mycket folket på en dans kan göra.

Avslutningsvis vill jag tacka alla mina vänner och bekanta, som gratulerade mig på min födelsedag, som bad om att få en dans med födelsedagsbarnet, som väckte minnen då dem liknade en kär vän till mig. Framförallt, tack underbara dans för att du alltid finns där för mig!

 

Ps. Vill tillägga att tjejen jag dansade sista dansen, är en underbar tjej som jag hoppas vill fortsätta dansa med mig, du får alla omkring dig glad, trots att du ibland kan vara lite väl envis ;)