Detta är en skoluppgift som jag väljer att posta på bloggen, som annars inte fått så mycket kärlek på sista tiden, hoppas detta duger, annars får ni hålla utkik, för kanske kommer det något mer spännande snart. 

Jonas skriver på sin blogg www.mosskin.se om hur Facebook gör med vår identitet, hans inlägg är gjort för att vara såväl humoristiskt men det finns ändå en glutta sanning i det han skriver. Här nedan följer en liten sammanfattning av de saker han tar upp, förresten, jag försöker inte vara rolig när jag skriver mina inlägg.

I första stycket från inlägget han postade 2011-01-14 kan man läsa hur Mosskin var på en middag där han och hans vänner diskuterade sina helgplaner, där konstaterades att man inte skulle veta vad man skulle göra utan Facebook, för idag har det blivit mer än bara en chatt och lära känna sida, nu för tiden har du eventkalandern där också. Via den kan du se vart nästa roliga händelse är, vilka som ska dit och man kan till och med få rabatter på prylar tack vare att man är medlem i Facebook. Han ställer också en inledande fråga ”Men hur påverkas vi psykologiskt av att Facebook har blivit infrastrukturen för vårt sociala liv?”

Jag börjar genast fundera lite på Mosskins fråga och jag tror vi påverkas rätt rejält av Facebook. Speciellt när vi läser om hur duktiga alla andra är, för det är tyvärr oftast det som står, man skryter om allt man gjort hela dagen och liknande, det ger nog väldigt många skuldkänslor och problem, något jag inte tycker man ska främja. Klart man kan börja må psykiskt dåligt av att läsa hur bra alla andra har det. Ett annat sätt är de som faktiskt skriver hur hemskt de har de, många gånger överdriver nog dessa, men det är svårt att veta och har man otur läser fel personer detta och utnyttjar det hela genom att trycka ner personen ännu mer, det är lättare att mobba en redan mobbad person visar studier på.

Längre ner i inlägget på mosskin.se kan man läsa hur man i början av internets begynnelse sa att man kommer kunna skapa sig nya identiteter virtuellt. Mycket riktigt blev det så, men kollar man hur det är idag så gömmer man sig inte längre, man öppnar upp sig, idag kan nästan vem som helst, få veta vad som helst bara genom att gå in på Facebook. I USA är Facebook den mest välbesökta siten, till och med före Google, Mosskin tror att det snart är lika även i Sverige. Man har i studier kollat användning av Facebook, och vilka personer försöker framställa sig som på nätet. Det intressanta med studien är att de som är populärast i verkligheten blir ännu mer populära på nätet, detta är ett fenomen som man brukar kalla för ”rich get richer”.

Även här får jag lite tankar, börjar inte allt som rör Facebook gå överstyr när det blir större än självaste Google? Jag är själv (tyvärr) en flitig användare av Facebook vilket ökar mitt förstående för att det rör sig åt detta håll, men jag hoppas att det kommer något nytt, något som gör att Facebook inte får ”monopol” på marknaden utan faktiskt minskar och försvinner, som vilken trend som helst. Allt brukar ha sin gång, men Facebook bara växer mer och mer, framförallt kan fler och fler företag utnyttja detta genom att göra reklam till utvalda grupper och därför ha större chans att sälja. Vi lämnar ut mer och mer information om oss själva vilket inte heller är bra på sikt.  Att fenomenet ”rich get richer” faktiskt stämmer blir jag inte alls förvånad över, det är något jag länge förstått att det kommer bli så, syns ju även i det verkliga livet, men vad jag menar med det, det får jag ta någon annan gång, nu rullar orden iväg och jag måste sluta.