Fredrik Backman - En riktig bloggare med bra svenska, eller bara en bloggare?

Jag har fått i uppgift av skolan att göra en blogganalys av en valfri blogg, jag valde direkt Fredrik Backmans blogg http://www.fredrik.cafe.se. Anledningen till att jag valt just den här bloggen är för att jag har läst den till och från under en längre tid och vet rätt mycket om den redan. Jag tycker han skriver på ett bra och varierande sätt vilket också är bra i den analys jag ska försöka göra.

När jag läser Fredriks blogg upptäcker man direkt hur han febrilt försöker göra sina inlägg roliga, jag vet inte om det bara är för att han vill ha många läsare, eller om han faktiskt tror han är rolig? Jag vet i alla fall att han många gånger är rent av riktigt tråkig. Ett exempel på detta är när han i ett inlägg publicerat den 19 maj 2013 och har rubriken Reklam. Här ser man tydligt hur han i inledningen försöker göra det hela roligt genom att säga ” Jag skriver ju böcker, emellanåt. Vi tjatar ju en del om det här, då och då. Jag ska försöka hålla mig kortfattad. Både ni och jag vet att det inte kommer gå så värst jättebra. Men gå och hämta en macka och något att dricka och kom tillbaka så ger vi det ett försök, okej?”. Nej, detta var inte roligt Fredrik, ännu sämre blir det när man strax efter fortsätter läsa och inser att hela inlägget bara handlar om de böcker han ska och har gett ut. Inte blir det bättre när man ser hur han dessutom ger extra reklam åt adlibris.se. Visst jag förstår självklart jag också att han måste göra reklam för detta bolag, han har ju garanterat ett bra avtal och får mycket pengar på de böcker han säljer via dessa, men i alla fall?! En annan sak är att han här är väldigt noga med sitt svenska språk, han ser till att ha rubriker, styckeindelningar och allt vad grammatikens regler. Kan det bero på att det är just ett reklaminlägg han skriver, eller vaknade han bara denna morgon och tänkte ”idag ska jag vara hyper noga när jag skriver mina inlägg”. Dock måste jag säga, Backan räddar sin blogg rejält när han skriver inlägg med rubriken ”Okej, Men jag var trött.” som han publicerade den 13 maj 2013. Där berättar han om hur trött han var och råkade hänga upp sin jacka på metallgrejen som sitter under tvålbehållaren, som man trycker på för att få ut tvål. Ja mycket riktigt, jackan vägde tillräckligt mycket för att bli ner dränkt av tvål, det var i alla fall vad han påstod.

Där får han verkligen fram de roliga sakerna, han använder sig utav ett mer låt oss säga, snabbskrivet språk, vilket innebär att han nog inte har haft adlibris.se som korrekturläsare innan han la upp inlägget, kredit åt Fredrik! Visst hans svenska språk är väl kanske inte det bästa i dessa inlägg, men de är i alla fall roliga. Kollar vi in ännu noggrannare i språket och den skrivande svenskan han använder sig av upptäcker vi rätt snart att han ofta skriver i talande former, kanske beror det på att han många gånger skriver dialoger. Men även i vissa andra inlägg kan man se lite av att han ofta skriver som om han pratade. Eftersom hela målet med Fredriks blogg på något sätt är att roa sina läsare ser han till att det han skriver ska vara lättläst, så helt klart skildrar han konkret och ser till att saker och ting är lätta att föreställa sig, annars skulle man inte tycka det är roligt.

 

Slutligen vill jag bara säga, Fredrik kan vara en väldigt duktig och erfaren bloggare, men han spöar då aldrig mig i att skriva långa tråkiga inlägg, ofta helt utan värde. Han kommer heller aldrig att vinna över mig vad gäller grammatik i blogginlägg, jag ser alltid till att låta adlibris.se korrekturläsa åt mig, eller hur var det där? Jaja, ett och annat stavfel får man roa sig med, vissa anser ju att stavfelen är det roligaste av allt jag skriver. Så kanske ska man börja skriva enda med ä oftare, eller varför inte påstå att man tycker det är trångt där bak oftare, det är ju vad ni läsare verkar vilja läsa på min blogg…

 

ps. Fredrik, jag tycker om det du skriver, tro nu inget annat, ifall du skulle råka läsa mitt inlägg liksom.